Žinia, kad aplinkosaugininkai tikrins automobilius, sukėlė sąmyšį: ar tikrai iš taršių mašinų išlaipins kelyje?
„Keliuose siautės aplinkosaugininkai“, „Iš senų automobilių išlaipins kelyje“ – tokio pobūdžio antraštės pasipylė pasirodžius žiniai, kad nuo sausio mėnesio aplinkos apsaugos specialistai galės tikrinti, ar automobilio keliama tarša neviršija nustatytų ribų.
LRT.lt domėjosi, ar tikrai taršių automobilių vairuotojus patikrinimus atliksiantys aplinkosaugininkai išprašys iš automobilio, o transporto priemonę atims?
Aplinkos apsaugos departamentas (AAD) raštu pateiktame komentare pabrėžė, kad patikrinimus atliekantys pareigūnai transporto priemonių neperims ir niekaip kitaip jų „nepaiminės“. Šiuo metu tokie taršos patikrinimai dar nevykdomi, tobulinamos procedūros. Planuojama, kad transporto priemones aplinkos apsaugos specialistai pradės tikrinti pavasarį.
AAD Komunikacijos ir aplinkai saugaus elgesio skatinimo departamento direktorė Renata Surovec pabrėžė, kad departamento pareigūnai ir iki šiol vykdė taršos iš transporto priemonių patikrą, taip pat taikė sankcijas už teršalų normatyvų viršijimą, tik tą darydavo akcijų metu kartu su kolegomis iš policijos ir Aplinkos apsaugos agentūros.
Transporto priemonių stabdymas – aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnams nėra naujovė, tam tikrais atvejais stabdyti ir tikrinti automobilius jie turi teisę nuo 2003 m., t. y. jau daugiau kaip 20 metų, – pastebėjo ji.
R. Surovec teigimu, tamsiuoju paros metu akcijos nebus vykdomos.
Anot AAD, transporto priemonės tikrinimui bus stabdomos saugiai, netrukdant kitiems transporto dalyviams. Patikrinimų metu aplinkosaugininkai dėvės tarnybines uniformas, o paprašius turės pateikti Aplinkos apsaugos departamento pareigūno pažymėjimą.
Specialistai dirbs mažiausiai dviese, automobilius stabdys modami šviečiančia reguliuotojo lazdele, šviesą atspindinčiu skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties arba sustoti lieps per garsiakalbį ir (arba) įjungęs patrulinės motorinės transporto priemonės mėlynos spalvos švyturėlius, nurodo departamentas.
„Teršalų koncentracijų matavimas bus atliekamas pačioje transporto priemonės dujų išmetimo sistemoje (į išmetimo vamzdį įkišus dujų analizatoriaus zondą). Rezultatai bus gaunami matavimo vietoje“, – paaiškino AAD.
Automobilio techninė apžiūra bus naikinama nustačius, kad transporto priemonės išmetamųjų dujų kiekis viršija ribines vertes arba esant bet kokiam skysčio, pavyzdžiui, tepalų ar degalų, nuotėkiui, dėl kurio gali būti padaryta žala aplinkai, sukeltas pavojus kitiems kelių eismo dalyviams.
„Techninės apžiūros neturinti transporto priemonė transporto eisme dalyvauti negali, tą numato Kelių eismo taisyklės“, – pastebėjo Aplinkos apsaugos departamentas, paaiškinęs, kad transporto priemonės valdytojas turi pats imtis visų atsargumo priemonių, kad transporto priemonė būtų saugiai pašalinta iš eismo.
O ką daryti, jeigu aplinkosaugininkai panaikins techninės apžiūros galiojimą? Ar tai reiškia, kad turėsite palikti automobilį? LRT.lt pateiktame komentare AAD pabrėžė, kad tokiais atvejais gali būti išduodamas specialus leidimas, tačiau net ir jo neturint per daug nerimauti nereikėtų, nes techninės apžiūros dokumentas nustos galioti ne iškart, o kitą dieną, tad vairuotojas galės ramiai parvažiuoti namo.
„Transporto priemonės savininkas arba valdytojas, prisijungęs prie Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos interneto svetainės www.vta.lt, nurodo transporto priemonės valstybinį ir registracijos liudijimo numerius, leidimo galiojimo laiką, techninės apžiūros įmonę ir stotį, į kurią turi būti pristatyta transporto priemonė privalomajai techninei apžiūrai atlikti, ir įgyja galimybę atsispausdinti leidimą.
Asmuo, turintis leidimą ir pristatantis transporto priemonę į techninės apžiūros įmonę, turi užtikrinti, kad transporto priemonė nesukels pavojaus eismo saugumui, žmonių sveikatai, aplinkai, įsipareigoti saugiai nuvykti į techninės apžiūros įmonę ir prisiimti visą su tuo susijusią atsakomybę. Tai asmuo turi patvirtinti savo parašu bei nurodyti vardą ir pavardę, be kurių leidimas negalioja“, – tvarką paaiškino AAD.
Dalis gyventojų siekia, kad naujoji tvarka būtų atšaukta, internete šiuo klausimu registruota peticija. Pasak jos autoriaus Stasio Kliaubos, tvarka neatitinka logikos.
„Automobiliai praeina techninę apžiūrą – mes pinigus mokam. Mašiną perkam – taršos mokestį mokam. Neturim nė vienas namuose aparato pasitikrinti, kad iš garažo galim išvažiuoti su automobiliu, kuris gali nesugesti. O išmetimo emisija gali [priklausyti] nuo visko – netgi apžiūrų centruose, jeigu būna ten nukrypus nuo reikalavimo normų, liepia netgi patys apžiūros centro darbuotojai: „Pagazuokit automobilį, ant didelių apsukų pavažiuokit – išsispjaudys, išsičiaudės ir viskas su emisija bus gerai.“ Logika prasilenkia su realybe“, – tvirtina peticijos autorius.
Pastebėjimų dėl naujos tvarkos turi ir kai kurie teisininkai. Vilniaus universiteto Teisės fakulteto dėstytojas Arnas Paliukėnas kelia klausimą, ar tikrai visi aplinkosaugos pareigūnai yra pakankamai kvalifikuoti naikinti techninės apžiūros galiojimą.
Šaltinis: lrt.lt