26.02.2024

Nuo kovo vairavimo egzaminą laikysime kitaip: instruktorė stebisi, kad „Regitra“ pati skatins pažeisti KET

Nuo kovo 1-osios būsimieji vairuotojai „Regitroje“ per praktinį egzaminą bus vertinami pagal naujus kriterijus ir metodiką. Patys „Regitros“ atstovai LRT.lt teigė, kad pokyčiai buvo reikalingi, nes iki šiol tam tikri vertinimo kriterijai galėjo būti dviprasmiški ir turėti įtakos egzamino rezultatams. Savo ruožtu vairavimo mokyklos atstovė piktinasi, kad pokyčius valstybės įmonė priėmė patyliukais, o dviprasmybių vertinimo kriterijuose nesumažėjo.

Vairuotojai bus vertinami kitaip

Jau nuo kalendorinio pavasario pradžios būsimieji vairuotojai „Regitroje“ per praktinį egzaminą bus vertinami kitaip. Kaip LRT.lt aiškino „Regitros“ atstovas Lukas Vosylius, minėta valstybės įmonė parengė ir patvirtino nuo š. m. kovo 1-osios įsigaliosiantį Motorinės transporto priemonės valdymo įgūdžių ir gebėjimų vertinimo kriterijų bei metodų aprašą.

„Šis aprašas nustato egzaminuojamojo atliekamų veiksmų vertinimo metodiką, bet ne pačią egzamino vykdymo tvarką. Aprašo pakeitimai daugiausiai apima vertinimo kriterijų ir metodų tikslinimą – vertinimo formuluotės tikslintos, siekiant, kad būtų vienodai ir aiškiai suprantamos tiek egzaminuotojų, tiek ir egzaminuojamųjų“, – teigė pašnekovas.

L. Vosylius pridūrė, kad sprendimas tikslinti aprašo nuostatas priimtas apibendrinus skirtingų padalinių vertinimo praktiką bei egzaminuotojų bendruomenės lūkestį dėl egzaminų kriterijų taikymo vienodumo. Taip pat siekiant minimizuoti korupcijos rizikas, kai tam tikri kriterijai galėjo būti suprantami dviprasmiškai.

„Egzamino procedūros ir turinys nekeičiami, todėl jokių pokyčių, dėl kurių egzaminuojamieji turėtų kitaip ar papildomai ruoštis egzaminams, nėra. Kita vertus, suprantame, jog būsimiems vairuotojams yra smalsu sužinoti, kas vis dėlto keitėsi“, – dėstė „Regitros“ atstovas.

Teks atidžiau sekti greitį, perjungti pavaras

Ta proga L. Vosylius pateikė ir keletą pavyzdžių, į ką atsižvelgiant bus vertinami būsimieji vairuotojai. Pavyzdžiui, vienas iš keitimų – pasirinkto važiavimo greičio vertinimas. Pasak pašnekovo, nuo šiol bus patikslinta, jog važiavimas lėčiau, nei yra įprasta toje situacijoje, reiškia ne tik negebėjimą pasirinkti tinkamą greitį, bet ir daugelį kitų per lėtai atliekamų veiksmų (žvalgymasis, pavarų perjungimas, stabdymas ir kt.).

„Šiuo pagrindu per lėtu važiavimu bus laikomas (be iki šiol buvusių situacijų) ir toks važiavimas, kuris lėtumu išskiria egzaminuojamąjį transporto sraute“, – detalizavo jis.

Kitas pavyzdys – pavaros pasirinkimo vertinimas. Kaip paaiškino L. Vosylius, tinkamas pavaros pasirinkimas nebebus vertinamas atsižvelgiant į 2300 aps./min. ribą, o vertinama tik pagal pasirinktos pavaros ir važiavimo greičio santykį (tarkime, važiuoti 30 km/h greičiu įjungus ne žemesnę kaip trečią pavarą ir t. t.).

Pakeitimų yra ir daugiau. Štai minėtame apraše nurodoma, kad kai egzaminuojamasis važiuoja viršydamas leistiną greitį ne daugiau kaip 10 km/h, klaida neturi būti vertinama, jei viršijimas truko ne daugiau kaip 3 sekundes.

Supažindina instruktorius

L. Vosylius pažymėjo, kad iš esmės apraše keičiamos formuluotės tik patikslina, o ne keičia vertinimą, tad tai turėtų suteikti dar daugiau aiškumo ir objektyvumo vertinant egzaminą.

„Apibendrinant galima pasakyti, jog tiems, kas išmoko laikydamasis taisyklių saugiai vairuoti iki šių pakeitimų įsigaliojimo, gali nusiteikti ramiai ir eiti laikyti egzaminų, nesibaimindami būti įvertinti neigiamai“, – kalbėjo jis.

Pašnekovas pridūrė, kad „Regitra“ su pakeitimais supažindina egzaminuotojus, kurie vertina būsimus vairuotojus praktinių egzaminų metu. Taip pat sausio–vasario mėn. vyksta susitikimai su vairavimo mokyklų atstovais, kad su pakeitimais iš anksto galėtų susipažinti būsimus vairuotojus mokantys vairavimo instruktoriai.

Su vairavimo mokyklomis nesikonsultavo

Tačiau kai kurie vairavimo mokyklų atstovai tikina, kad jiems minėto supažindinimo su pakeitimais iš „Regitros“ teko kone išsireikalauti. Kaip LRT.lt sakė vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova, ji pati parodė iniciatyvą, kad „Regitros“ atstovai supažindintų su minėtu aprašu, nes valstybės įmonė jį parengė nebendradarbiaudama su vairavimo mokyklomis.

„Man labai gaila ir apmaudu, kad „Regitra“ nebendradarbiauja su vairavimo mokyklomis, kurios ir ruošia mokinius, dėlioja vairavimo mokyklų programą pagal minėtus vertinimo kriterijus ir t. t. Tai ji nebandė bendradarbiauti, klausti mūsų, diskutuoti, galbūt dar turime kažkokių įžvalgų ar patarimų. Jie tai padarė savarankiškai ir labai tyliai“, – dėstė ji.

O. Židovlenkovos teigimu, vertinimų atnaujinimo reikėjo jau ilgą laiką, nes situacija nuo pastarosios metodikos parengimo gatvėje stipriai pasikeitė. Visgi tai, kad „Regitra“ nebendradarbiavo su vairavimo mokyklomis, anot pašnekovės, galėjo turėti įtakos tam, kad naujajame apraše dviprasmybių ir vėl išliko.

„Dvejopų situacijų su šiuo nauju aprašu nesumažėjo nei trupučio. Atvirkščiai, dabar netgi kyla labai didelė diskusija dėl greičio viršijimo. Anksčiau „Regitroje“ buvo taip, kad jei per egzaminą viršiji 10 proc. leidžiamo greičio, <...> tai tu gauni kritinę klaidą ir egzaminas būna baigtas. Jei viršiji iki 10 proc., gauni nekritinę klaidą. Dabar „Regitra“ leis viršyti iki 10 km/h ne ilgiau nei 3 sekundes. Ir jeigu dabar tu važiuosi, tarkime 58 ar 59 km/h, kur leidžiama 50, tiesiog gausi nekritinę klaidą.

Kas įdomiausia, kad jei, pavyzdžiui, tokį mokinį užfiksuotų greičio matuoklis, o kaip tik tą dieną policija, tarkime, paskelbia akciją – nulinę toleranciją greičiui, kai už menkiausią greičio viršijimą gauni įspėjimą, kas ir yra pagal KET, – tada būsimas vairuotojas, gavęs įspėjimą, nueina į policiją ir dėl to pasipiktina teigdamas, kad leidžiama viršyti 10 km/h valandą. O pareigūnas juk paklaus: „Kur leidžiama? Juk KET numato kitaip.“ Ir tuomet mes visi stebimės, kodėl bendras eismo srautas nuolat važiuoja 10 km/h didesniu greičiu, nei leidžiama“, – LRT.lt savo vertinimą pateikė vairavimo instruktorė.

 

Šaltinis: lrt.lt